
Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 1

 
KKTC Radyo ve Televizyon Kanallarının Yayın Politikaları, Sahiplik 

Yapısı ve Haber Üretim Süreçleri 
 

Özen Çatal1
Doğu Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi 

 
 
 
Giriş 
 

Toplum içerisinde yer alan çeşitli yapı ve kurumlar birbirleriyle karşılıklı bir ilişki ve etkileşim 

içerisindedirler. Medya yapıları da bunların en önemlilerinden bir tanesidir. Medya sistemleri, ülkelerin 

sosyal ve politik yapılarının birer göstergesi olmasının yanı sıra medya yapıları da sosyal, politik ve 

kültürel yapılar tarafından belirlenir. Toplumların teknolojik, ekonomik, politik, sosyal ve kültürel 

dönüşümünü anlayabilmek için sözü edilen çeşitli sosyal yapıların etkileşimi incelenmelidir. Hem politik 

hem de ekonomik birer varlık olarak medya, kamusal düşüncenin oluşum sürecini ve devlet 

politikalarını etkileyebildiği gibi statükoyu da meşrulaştırma fonksiyonu görmektedir (Napoli, 1997, s. 

207). 

 

Medya kurumları, ekonomik varlıklar ve toplumu mobilize eden yapılar olarak ideolojik, ekonomik ve 

politik olmak üzere birçok amaç için kullanılmaktadır. Bu da tabii ki medyayı elinde bulunduran ve 

kontrol eden, bir başka deyişle, bilginin üretim ve dağıtımını elinde bulunduran güçlerle yakından 

ilgilidir. Bu çalışmanın amacı, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki (KKTC) radyo ve televizyon 

kurumlarının yapısını ortaya koymak ve bu yapının haber üretimi üzerindeki etkisini anlamaktır. 

 

Bu çalışmada Kıbrıs Türk radyo ve televizyon kurumlarının haber üretim süreçleri ekonomi-politik 

kuram bağlamında incelenmektedir. Haber üretim sürecine ilişkin çalışmalar, medya kurumlarındaki 

güç ilişkilerini ve medya kurumlarıyla toplumsal sistem arasındaki ilişkiyi ortaya koymaya imkan 

sağlamaktadır (Schudson, 2002). Ekonomi-politik, toplumsal ilişkileri, güç ilişkilerini, sosyal değişimleri 

ve tarihsel dönüşümleri anlama çabası içerisinde olan bir kuram olarak (Mosco ve Reddick, s.12-13), 

bu çalışma için uygun kuramsal çerçeveyi sunmaktadır.  

 

Araştırmanın ana amacı çerçevesinde seçilmiş radyo ve televizyon kanallarının haber müdürleri ve 

sahipleriyle çeşitli röportajlar gerçekleştirilmiştir. KKTC’de 7 tane televizyon kanalı mevcuttur. 

Bunlardan ikisi devlet kontrolünde olan BRT1 ve ağırlıklı olarak İngilizce dilinde yayın yapan BRT2’dir. 

Bunun yanı sıra 24 tane de radyo kanalı vardır. Bu 24 radyo kanalının beş tanesi devlet kontrolünde, 

beş tanesi de üniversite radyolarıdır. İki tanesi, Radyo Vatan ve Radyo Güven, askerin kontrolünde 

olan radyo kanallarıdır. Geriye kalanlar ise özel radyo kanallarıdır. Bu çalışma, kendi haber merkezi ve 

muhabirleri olan, yani kendi haber üretimini yapan radyo ve televizyon kanallarıyla sınırlandırılmıştır. 

Ele alınan radyo istasyonlarının büyük bir kısmı da 7 televizyon kanalının sahipleri tarafından kurulan 

radyolardır ve haberleri de televizyonla paralel olarak üretilmektedir. Özel ve kamusal tüm televizyon 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 2

kanalları bu çalışmaya dahil edilirken, sadece müzik yayını yapan özel radyolar araştırmanın dışında 

tutulmuştur. Çalışmaya dahil edilen medya kuruluşları: Bayrak Radyo Televizyon Kurumu (BRTK), 

Avrasya Fm/TV, Radyo Mayıs, Genç TV ve First Fm, Kıbrıs TV/Fm, Akdeniz TV/Fm, Kanal T ve 

Radyo T dir.  

 
Çalışma kapsamındaki yayın kuruluşlarının sahipleri ve haber müdürleriyle gerçekleştirilen 

ropörtajlarda sorulan sorular dört ana konu başlığı çerçevesinde şekillendi. Bunlardan ilkini yayın 

politikasına yönelik sorular oluştururken; haber seçimi, haber sırası ve bu kararların alınmasında etkili 

olan unsurlar ile kanal sahiplerinin bu süreçteki işlevleri ikinci grup soruları oluşturmaktadır. Üçüncü 

grup ise, haber merkezlerinde müdür ve personelin istihdam sürecinde işe alınanların politik 

kimliklerinin oynadığı rolü ortaya koymaya yönelik sorulardan oluşmaktadır. Son grupta, yayın 

kuruluşlarının ekonomik yapısı ile reklam ve haber ilişkisine yönelik sorular yer almaktadır. 

 

Kıbrıs Türk Radyo ve Televizyon Kanalları’nın Tarihsel Gelişimi 
 

KKTC’de birçok radyo ve televizyon kanalı bulunmasına rağmen, bunların kısa bir tarihi olduğu 

söylenebilir. Özellikle de özel radyo ve televizyonların geçmişi 1996 ve 1997 yıllarına dayanır. 1996 

öncesinde tek yayın kuruluşu olan BRTK’nin geçmişi KKTC’nin kuruluşu öncesine kadar 

uzanmaktadır. 

 

Kıbrıs Türk medya sistemi, fonksiyonları, bilginin üretim ve dağıtımında rol oynayan aktörler, tarih 

boyunca Kıbrıs adasının politik durumu doğrultusunda değişiklik göstermektedir. Örneğin, 1960 – 

1963 yılları arasında adanın tek yayın kanalı Kıbrıs Yayın Kurumu (CBC), Kıbrıs Cumhuriyeti devleti 

tarafından yönetiliyordu. 1960 Kıbrıs Cumhuriyeti anayasasına uygun olarak devletin tüm 

kurumlarında olduğu gibi CBC’nin personelinin %70’i Kıbrıslı Rumlardan, %30’u ise Kıbrıslı Türklerden 

oluşuyordu. 1963’te Kıbrıslı Türkler ve Rumlar arasında çatışmaların başlamasıyla birlikte Kıbrıslı 

Türkler CBC’yi terk etti. Ülkenin tek yayın kuruluşunda temsiliyet hakkını kaybeden Kıbrıslı Türkler 

kendi seslerini duyurabilecekleri bir yayın organına ihtiyaç duydular ve bunun neticesinde 1964 yılında 

adanın çeşitli bölgelerinde altı radyo istasyonu kurdular. Bunlar Bayrak Radyosu, Canbulat Radyosu, 

Lefke Sancak Radyosu, Gazi Bafın Sesi Radyosu, Larnaka Doğanın Sesi Radyosu ve Limasol 

Radyosudur. Sancak radyoları adıyla anılan bu radyo istasyonları, Kıbrıslı Türklerin kendi seslerini 

duyurdukları, mücadelelerini örgütledikleri yayın organlarıydı.  

 

1983 yılında KKTC’nin kurulmasıyla birlikte Sancak radyoları kapatıldı ve onlardan biri olan Bayrak 

Radyosu, Bayrak Radyo Televizyon Kurumu adını alarak yayınını sürdürdü. Bu gelişmeyle birlikte 

yayının kontrolü sivil güçlerden devlet kontrolüne geçti. Böylece bilginin üretimi ve dağıtımı devlet 

eliyle yürütülmeye başlandı. Bu durum, yani devletin tekelindeki yayıncılık 1996 yılında ilk özel radyo 

kanalı First FM ve ardından da aynı yılda ilk özel televizyon kanalı Tempo TV’nin (daha sonra yayına 

Kanal T olarak devam etti) yayın hayatına başlamasına kadar devam etti. Bu tarihlerden itibaren 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 3

ülkedeki özel radyo ve televizyonlar hızlı bir şekilde ardı ardına yayın hayatına başladı. Özel yayın 

kuruluşlarının ortaya çıkmasıyla birlikte sosyal ve politik hayatta çok seslilik de gündeme geldi.  

 

Ekonomi Politik Kuram 
 
Ekonomi politik kuram, eleştirel bir kuram olarak, toplumdaki güç ilişkilerinin anlaşılması açısından 

önemlidir. Aynı zamanda, medya kuruluşlarının politik, ekonomik ve ideolojik ilişkileriyle bu kurumların 

haber üretimi arasındaki ilişkiyi ortaya koymamıza da yardımcı olur. Mosco ve Reddick’in de işaret 

ettiği gibi, ekonomi politik kuramın ilgi alanı, toplumsal bütünü ya da sosyal ilişkilerin tümünü 

ekonomik, politik, sosyal ve kültürel alan içerisinde ele alıp incelemektir (1997, s.13). Bu bağlamda 

ekonomi politik, medyayı sosyal bütünün bir parçası olarak görür ve medya endüstrisini kapitalist 

sistem içerisinde yer alan bir mekanizma olarak ele alır (Calabrese, 2004, s.2). Sosyal sistem ve 

medya endüstrileri arasındaki yakın ilişki Calabrese’nin bu tanımında da açıkça ortaya konmuştur. 

Medya kurumlarının yayınları, bir başka deyişle ürünleri kapitalist üretim biçimiyle paraleldir.  

 

McChesney ekonomi-politiğin iki ana boyutundan bahsetmektedir. Bunlardan ilki, medya sistemlerini 

sosyal yapı içerisinde ele alarak, medyayı toplumun mevcut sosyal yapısı içerisinde inceler 

(McChesney, 2004, s.43). Bu, ekonomi-politiğin, medyayı toplumsal bütünle birlikte değerlendiren 

yapısını ön plana çıkarır. Ekonomi-politiğin ikinci boyutu ise sahiplik, devlet ve reklam veren ilişkisiyle 

medya ilişkisi üzerine odaklanır (McChesney, 2004, s.43). Çünkü ekonomi-politikçiler, medya sahipleri, 

devlet ve reklam verenler gibi toplumdaki bazı güç odaklarının medya üretimini kendi çıkarları 

doğrultusunda etkilediği görüşündedirler. Bununla ilintili olarak kültürel üretim de kuşkusuz bu çeşitli ve 

karmaşık güç ilişkilerine bağlı olarak şekillenir.  

 

Meehan, Mosco ve Wasko’nun ekonomi-politik tanımı, bu kuramı en yalın biçimde açıklamaktadır. 

Onlara göre, ekonomi-politik özel olarak iletişim ve bilgi kaynaklarını da içeren kaynakların üretim, 

dağıtım ve tüketim sürecini inceler (Meehan, Mosco & Wasko, 1995, s.107). 

 

KKTC Radyo ve Televizyon Kuruluşlarında Yayın Politikaları, Sahiplik Yapısı ve Haber Süreci 

 

Yayın Politikaları   
 
Kıbrıslı Türklerin tarih içinde geçtiği farklı süreçler, adanın farklı politik, ekonomik durumları medya 

sisteminin de tarih içerisinde farklılıklar göstermesine neden olmuştur. Bu süreçler içerisinde medya 

hem farklı roller üstlenmiş hem de farklı amaçlar için kullanılan bir araç olmuştur. Bugün Kıbrıs Türk 

radyo ve televizyon kanalları mevcut politik ve ekonomik yapı içerisinde yine koşullara uygun bir biçim 

almış ve varlığını sürdürmektedir. Politik, ekonomik yapı ve medya yapıları arasındaki ilişkiyi daha da 

yakından anlayabilmek için medya kurumlarının haber politikalarına bakmak yerinde olacaktır ve bizler 

için önemli ip uçları verecektir. Cook’un da belirttiği gibi, “medya kurumları politik aktörler olarak 

işlemektedir” (aktaran Schudson, 2002, s.249). Bu tanım, Kıbrıs Türk medyası için de yerinde bir 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 4

tanımdır. Kıbrıs’ın özel durumu, medya yapılarının şekillenmesinde önemli bir rol oynamıştır. KKTC, 

uluslarası topluluk tarafından tanınmayan ve ekonomik bakımdan gelişmemiş bir ülkedir. KKTC’deki 

medya piyasası da henüz gelişmemiştir. Reklam kaynaklarının kıt oluşu bunda bir etkendir. Sınırlı 

reklam gelirleri, ülkeye göre sayısal olarak fazla olan medya kurumları arasında bölünmekte ve 

medyanın teknik ve içerik olarak gelişememesine sebep olmaktadır. Çalışma için başvurulan kurum 

sahipleri ve haber müdürleri, reklam gelirlerinin ancak kurumlarının personel maaşlarını ve genel 

giderlerini karşılayabilecek boyutta olduğunu söylemiş ve kurumların alt yapısını geliştirmek için yeterli 

olmadığını belirtmişlerdir. Bu noktada, Kıbrıs Türk radyo ve televizyon kanallarının sadece gelir amaçlı 

kurumlar olduğunu söylemek mümkün değildir. Göz ardı edilemeyecek ekonomik amaçların dışında, 

medya sistemlerinin bir boyutu olarak bilinen politik paralellik ve devlet müdahalesinin daha görünür 

olduğunu söylemek mümkündür (Hallin & Mancini, 2004, s.21). 

Birleşmiş Milletler (BM) Genel Sekreteri Kofi Annan tarafından Kıbrıs probleminin çözümü için önerilen 

ve Annan Planı olarak adlandırılan planın görüşülme ve referanduma sunulma sürecinde, ülkedeki 

radyo ve televizyon kanalları Annan Planı çerçevesinde çözüm yanlısı ya da çözüm karşıtı bir 

pozisyonda yayınlarını sürdürmüştür. Kurumlar arasındaki bu ayrılık hâlâ daha varlığını 

sürdürmektedir. Medya kuruluşlarının bir bölümü adanın birleşmesi ve Rum yönetimiyle birlikte Avrupa 

Birliği’ne girilmesi yönünde taraf olurken, bir kısmı da Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin tanınması 

yönünde çaba göstermektedir. Ülkedeki radyo ve televizyon kanallarının yayın ve haber politikaları bu 

yapıyı ortaya koymaktadır.  

Çalışmaya konu olan kurumlara baktığımızda, sol diye tanımlanabilecek ve adanın birleşmesi 

yönünde taraf olan kanallar Radyo Mayıs, Genç TV ve First Fm ile Kıbrıs TV/Fm’dir. Sağ diye 

tanımlanabilecek ve milliyetçi çizgide yayın yapan kanallar, ART televizyonu ve radyosu, Akdeniz 

TV/Fm, Kanal T ve Radyo T’dir. BRTK, devlet kanalı olarak her dönemde hükümet yanlısı bir yayın 

politikası sürdürmektedir. Yani, hükümet değişiklikleriyle birlikte yayın politikası da yön 

değiştirmektedir.  

Radyo ve televizyon kanallarının yayın politikalarına baktığımızda, bu kurumların özellikle referandum 

sürecinde politik duruşlarını açıkça sergilemekten kaçınmadıklarını ve bir bakıma da Kıbrıs Türk 

medyasının yaşanan politik süreçlerde ideolojik bir rol üstlendiğini görmekteyiz. Sol kanatta yer alan 

kurumlardan Radyo Mayıs’ın ortaklarından biri ve müdürü olan Özal Ziya, radyolarının yayın 

politikasını çözüm yanlısı olarak açıkladı. Ziya, Radyo Mayıs’ın özellikle referanduma kısa bir süre kala 

kurulduğunu ve amacının çözüm yönünde halkı harekete geçirmek olduğunu söyledi ve Radyo 

Mayıs’la organik bir bağı olmamakla birlikte yayın politikalarının çözüm yanlısı partiler arasında yer 

alan Barış ve Demokrasi Hareketi’yle paralellik gösterdiğini de belirtti (Kişisel Görüşme, 2005). Radyo 

Mayıs’ın yönetim kurulu üyelerinin bir çoğunun da Barış ve Demokrasi Hareketi üyesi olduğu 

düşünülürse, bu paralelliği anlamak mümkündür. 

Genç TV ve First FM’in sahibi Ertan Birinci, Annan Planı’nın Kıbrıs Türkü’nü hedeflediği noktaya 

götüreceğine olan inançla ‘EVET’i desteklediklerini, hatta seçim döneminde halkı ezdiği, despot bir 

yönetim uyguladığını düşündüğü UBP’nin karşısında hükümetten düşmesi yönünde bir yayın 

sürdürdüklerini belirtti (Kişisel Görüşme, 2005). Birinci’nin bu sözleri, medya patronlarının görüşleri 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 5

doğrultusunda belirlenen yayın politikaları ve bu doğrultuda yapılan yayınlarla medya kurumlarının 

siyasete ve kamu düşüncesinin oluşum sürecine etki ettiğini ortaya koymaktadır. 

Kıbrıs TV genel müdürü Erdinç Gündüz de yayın politikalarının çözümden yana olduğunu belirtti 

(Kişisel Görüşme, 2005). Bu politikanın Kıbrıs Yayın Kurumu’nun sahibi Asil Nadir’in referandum 

sürecinde takındığı tavırla paralel olduğu, referandum öncesinde Asil Nadir’in kendi kanalı vasıtasıyla 

halka seslenerek yaptığı konuşmadan da açıkça görülebilmektedir.  

Bir diğer örnek de milliyetçi çizgide olan Avrasya Radyo ve Televizyonudur (ART). Bu kurumun 

Türkiye’de de bir şubesi bulunmaktadır. Programların bir bölümü Türkiye’de, bir bölümü de KKTC’de 

üretilip yayınlanmaktadır. Kanalın ana amacı Avrasya ülkelerine yayın yapmaktır (Turan, Kişisel 

Görüşme, 2005). Kurumun milliyetçi yayın politikası, Türklerin yaşadığı ülkeleri hedef almasından da 

anlaşılmaktadır. ART’nin haber müdürü Teoman Turan, kanalın yayın politikasını milliyetçi görüşü 

destekleyen bir politika olarak açıklamaktadır. Turan, yayın politikası hakkında şunları söylemiştir: 

“Çizgimiz milliyetçi bir çizgi, yani milli menfaatleri koruyan, Türkiye Cumhuriyeti Misak-ı Milli sınırlarına 

halel getirmeyecek şekilde bir yayın politikamız var bizim. Atatürkçü düşünceye sahibiz. Böyle bir 

politikamız var” (Kişisel Görüşme, 2005). ART’nin Kıbrıs merkezi genel koordinatörü Sabire Karaman, 

ART’nin kuruluşunun Kıbrıs’ın kritik dönemlerine denk geldiğini, amacın uydu yayını aracılığıyla KKTC 

üzerindeki izolasyonların kırılması olduğunu belirtti. Karaman, uydu yayını sayesinde 153 ülkenin 

KKTC’den haberdar olduğunu ve bunun da KKTC’nin tanınmasına yardımcı olduğunu vurguladı 

(Kişisel Görüşme, 2005). Yukarıda bahsedilen örnekler radyo ve televizyon kuruluşlarının yayın ve 

haber politikalarının ideolojik görüş ve amaçları doğrultusunda şekillendiğini ortaya koymaktadır. 

Akdeniz TV/Fm müdürü Macit Hakkı Yusuf2 yayın politikasını KKTC’nin kökleşmesi, korunması, 

savunulması olarak açıklamıştır. Yusuf, Akdeniz TV/Fm’in parti bağlantısı olmadığını, ancak milliyetçi 

bir kuruluş olarak, milliyetçi çizgide olan tüm parti, kurum, kuruluş ve dernekleri desteklediklerini 

belirtmiştir (Kişisel Görüşme, 2005). Haber müdürü Mutlu Esendemir3 ise, geleneksel yapıda 

olduklarını, ilk Cumhurbaşkanı Denktaş ve merkez sağ partilerle daha yakın ilişkili bir kurum 

olduklarını ve hayır cephesinde yer aldıklarını söylemiştir. Bu anlamda hem referandumda hem de 

genel seçimlerde taraf olduklarını belirtmiştir (Kişisel Görüşme, 2005).  

Son olarak, Kanal T ve Radyo T’ye baktığımızda kanalın sahibi Ersin Tatar yayın politikasını, 

vatanına, milletine, devletine sahip çıkan, milli çizgide yer alan bir kanal olarak açıklamıştır. Tatar, 

referandumda hangi cephede yer aldıkları sorusuna şöyle cevap vermiştir: “Biz evet’i desteklemedik, 

tabii ki hayırcılara belki evetçilerden fazla yer verdik ama ille de hayır deyin diye bir yayınımız olmadı. 

İnönü meydanını canlı yayında vermedik. 80.000 Kıbrıs Türkü’nün olduğu meydanda eğer Türk 

bayrağı yoksa Kanal T de oradan yayın yapmaz” (Kişisel Görüşme, 2005). Kanal sahibi Ersin Tatarın 

önceki yıllarda sağ kanatta yer alan partilerden UBP’den millet milletvekili adayı olarak seçimlere 

katılması hem kanalın duruşunu, hem de medya patronlarının yayın politikalarının oluşumu sürecinde 

oynadığı rolü ortaya koymaktadır.     

Özel yayın kuruluşlarının yanı sıra, devlet radyo ve televizyon kurumu da devlet kontrolünde bir kurum 

olarak varlığını güçlü bir şekilde sürdürüyor. Bayrak Radyo Televizyon Kurumu (BRTK) kamusal yayın 

yapan bir devlet kuruluşudur. Ekonomik amaçlar açısından özel kurumlardan farklılık gösteren BRTK, 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 6

toplumu bilgilendirmeyi, eğitmeyi ve devlet politikasını yaymayı amaçlar ve kar amacı gütmez. Bu 

yapısıyla da statükonun devamını sağlar. Aynı zamanda toplumun farklı katmanlarının değil de devlet 

politikasının, bir başka deyişle egemen görüşün yayılmasını sağlar. BRTK’nin müdürü Hüseyin 

Gürşan, kurumun  yayın politikasını şöyle açıklamıştır: “Kıbrıs Türk toplumunun çıkardığı her türlü sesi, 

Kıbrıs Türk toplumunun mozayiğini dünyaya duyurmak. Genel olarak Kıbrıs Türk halkının çıkarlarını, 

haklarını koruyan bir yaklaşım içerisinde olduğumuzu düşünüyoruz” (Kişisel Görüşme, 2005). 

Kuşkusuz Gürşan’ın belirttiği Kıbrıs Türk halkının çıkarları ifadesi görecelidir. BRTK haber merkezi 

müdürü Hüseyin Güven, BRTK’nin yazılı yayın ilkeleri olduğunu ve yayınların bu esaslar çerçevesinde 

sürdürüldüğünü belirtmiştir (Kişisel Görüşme, 2005). Fakat bu kuralların yorumlanmasının farklı 

hükümetler döneminde farklılık gösterebileceğini vurgulamıştır: 

“Yani devlet politikasıyla birlikte bu ilkelerin yorumlanması değişebilir veya 

yorumlanması demeyelim, işte bir tane değildir bu ilkeler 10 tanedir. Bir hükümet 

döneminde bu 10 ilkenin üç tanesi ısrarla ön plana çıkarılır. Bir başka hükümet 

döneminde başka iki tanesi ön plana çıkarılır ama sonuçta bu yazılı ilkelerin 

içinde olan şeylerdir bunlar” (Kişisel Görüşme, 2005).  

Anlaşılacağı gibi, BRTK’nin haber politikası hükümet değişimleriyle birlikte değişmektedir. Hükümetler 

yayının kendi görüşleri doğrultusunda gerçekleşmesini, karar alma mekanizmalarına kendi görüş 

açısında olan personeli kaydırarak sağlamaktadır. Gürşan’ın da belirttiği gibi, BRTK’nin Genel Müdürü 

devlet tarafından atanmaktadır (Kişisel Görüşme, 2005). Son genel müdür değişiminde haber merkezi 

müdürü ve haber şefinin de değiştiğini görüyoruz. Bu da müdürün uyum içerisinde çalışabileceği 

kişileri atadığının bir göstergesidir.  

 

Devlet müdahalesinin bir başka göstergesi de, karar alma sürecinde söz sahibi olan kadrolara atanan 

kişilerin görev sürelerini öngöremiyor oluşudur. BRTK haber şefi Eftal Keser, şu anda bulunduğu 

göreve getirilişinin nedenlerinden bir tanesinin de politik görüşü olduğunu belirtip şunları söylemiştir: 

 

“Benden önce bu görevi yürüten arkadaş da görevlendirmeyle gelmişti. İkimiz de 

birinci derecede redaktör muhabir sıfatı taşıyorduk. Ama yıllar itibarıyla o benden 

daha eskiydi doğruları söylemek gerekirse. Yönetim değiştiği zaman onu 

görevden aldılar, beni atadılar. Bunun nedeni, bu benim kendi kişisel 

görüşümdür, benden önceki arkadaş çok politize olmuştu bu mevkide, tek nedeni 

odur. Şimdi farz edin ki Cumhuriyetçi Türk Partisi iktidardan düştü ve Ulusal Birlik 

Partisi iktidara geldi, ben iddia ediyorum ki bugüne kadar yaptığım görevde her 

şeyin hakkını vererek yaptığıma inanıyorum, ama ona rağmen Ulusal Birlik Partisi 

iktidara gelsin ilk görevden alacağı iki adamdan bir tanesi ben olurum” (Kişisel 

Görüşme, 2005). 

 

Medya kurumları, bu kurumların sahiplerinin ekonomik ve politik çıkarları doğrultusunda hareket 

etmektedir. Napoli’nin belirttiği gibi, “medya patronları belirli politik pozisyonları kâr amaçlı ya da 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 7

tamamen politik sebeplerle destekleyebilir” (1997, s.211). Kuşkusuz sözü geçen yayın politikaları, özel 

kanallarda bu kanalların sahipleri tarafından, devlet kanallarında da hükümet tarafından belirlenir.  

 

Haber Süreci 

Görüşme yapılanların birçoğu kurumlarının yayın politikasının sahipleri tarafından belirlendiğini ve 

haber müdürlerinin de bu yönde hareket etmesi gerektiğini belirtiyorlar (Kişmir, Keser, Turan, 

Moraket). Chomsky’nin de belirttiği gibi, yönetimin müdahalesi zaman zaman görünür olabildiği gibi 

görünmez de olabilir (1999, s. 579). Katılımcılar, haber müdürlerinin ve haber merkezi personelinin 

kurumun haber politikasını takip etmek zorunda olduğu konusunda hemfikir. Her ne kadar medya 

sahipleri rutin olarak haber merkezi ve haber içeriklerini kontrol etmiyor olsa da personel bilinçli ya da 

bilinçsiz olarak haber politikasının farkındadır ve bu kuralları takip eder.  

Reese, hiyerarşinin etkileri modelinde haber merkezlerinde gücün nasıl uygulandığını açıklarken, 

haberi ekonomik varlıklar ve sahiplik yapısı tarafından belirlenen kurumsal bir ürün olarak tanımlıyor 

(2002, s.181). Genç TV ve First FM’in haber müdürü Fatma Kişmir’in sözleri buna iyi bir örnek teşkil 

etmektedir: 

... hiçbir kuruluşta bir müdürün veya bir yetkilinin veya nasıl diyeyim haberden 

sorumlu bir editörün sözü geçer veya bütün haberlerin sorumluluğu onun 

üzerindedir diye bir kavram yoktur. Yani sadece bir yanlışlık olduğu zaman sizden 

hesap sorulması babında siz o görevdesiniz. Ben öyle değerlendirebilirim bunu. 

Bu her yerde öyledir sadece burası için değil. Çok fazla konuda yetkilisiniz diye 

bir durum yoktur, çünkü özellikle BRT’nin dışında diğer hepsi özel zaten ve 

genelde tabii biz burada haberi yapan kişileriz veya programı yapan kişileriz ama 

patronlarımız, medya patronları aynı zamanda ticaret adamıdırlar yani onlar nasıl 

para kazanacağını düşünür. Biz nasıl haber yapacağımızı düşünürüz. Sonra 

onların para kazanmasıyla bizim haber yapmamız ikisi bir denge üzerinde 

kurulmak durumundadır, doğal olarak. Biz kendi inisiyatifimizi istediğimiz gibi 

kullanabilme gücüne sahip değiliz, etkenlerden bir tanesi bu. Bir başka etken, 

siyasi etkenler bu ülkede hangi kurum, hangi kuruluş, hangi görüş kim olursa 

olsun iktidarda olan siyasetin çerçevesi dışında hareket etme lüksüne sahip 

değildir (Kişisel Görüşme, 2005). 

Haber müdürleri ve editörler, medya sahiplerinin ideolojik görüşü, belli konulara karşı kişisel 

hassasiyetleri ve ekonomik çıkarlarının baskısını üzerlerinde hissediyorlar. ART buna bir örnektir. 

Türkiye’deki Türk Metal Sendikası’nın başkanı Mustafa Özbek, ART’nin onursal başkanıdır. Bu 

kuşkusuz ART’nin yayınlarına da yansıyor. Teoman Turan’ın belirttiğine göre ART zaman zaman işçi 

sorunlarını dile getirir ve sendikanın aktivitelerine yer verir (Kişisel Görüşme, 2005). ART aynı 

zamanda Türk Metal Sendikası’nın tüm seminerlerini ve Özbek’in konuşmalarını canlı yayınlarıyla 

aktarır ve Özbeğin önemli açıklamalarını, ki diğer radyo televizyon kanalları için haber değeri taşımaz, 

haber bültenine de taşır. Turan’ın belirttiği üzere ART, haber bültenleri sonrasında Mustafa Özbek’in 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 8

konuşmalarını özel gündem olarak yayınlar ve eğer politik konularda önemli bir şey söylemişse haber 

bültenlerinde yer verir (Kişisel Görüşme, 2005).  

Yayın kuruluşu sahiplerinin sempati duyduğu ya da herhangi bir çıkarının söz konusu olduğu politik 

parti ya da görüşler radyo, televizyon kurumlarının haber politikalarına da yansır. Örneğin, Radyo 

Mayıs’ın yönetim kurulu üyelerinin büyük bir çoğunluğunun Barış ve Demokrasi Hareketi (BDH) adlı 

partinin üyesi olması dikkat çekiyor. Radyo Mayıs’ın her ne kadar BDH ile organik bir bağı yoksa da, 

görüşleri BDH ile paraleldir (Kahvecioğlu, Kişisel Görüşme, 2005). Radyo Mayıs müdürü Özal Ziya’nın 

belirttiği gibi: 

“Yani şimdi elbette ki bizim görüşlerimizin dışında propaganda yapacak, halka 

politikayı iletecek insanlara program yapma hakkı vermiyoruz. Vermeyi 

düşünmedim şimdiye kadar. O anlamda söylüyorsanız eğer, elbette yani bir 

UBP’li gelsin burada program yapsın, UBP’nin propagandasını yapsın, o görüşün 

propagandasını yapsın öyle bir şansımız yok yani... Hiçbir zaman Annan 

Planı’nın aleyhine propaganda yapacak bir şeye fırsat vermemiz mümkün 

değildir” (Kişisel Görüşme, 2005). 

Tüm bu örnekler, radyo ve televizyon haber merkezlerinde, haber programlarında ve haber sürecinde 

yaşanan müdahalelerin birer göstergesidir.  

Özel televizyonlarda istihdam sürecine bakıldığında ise, tüm kanallarda istihdamın ya doğrudan ya da 

haber müdürünün önerilerini de dikkate alarak kanal sahibi tarafından yapıldığını görüyoruz. Haber 

merkezinde çalışacak personelin ideolojik görüşlerinin doğrudan göz önüne alındığı söylenemez. 

Ancak, çalışan personelin kanal politikasını göz önünde bulundurması ve kanalın çizgisi dışına 

çıkmaması beklenmektedir. Çıkılması durumunda, bu kişilerle çalışmayı sürdürmek pek tercih 

edilmemektedir.  

Ancak, haber müdürü gibi karar mekanizmalarında yer alan kişilerin belirlenmesinde ve istihdam 

edilmesinde ideolojik görüş belirleyici bir rol oynamaktadır. Örneğin, Akdeniz TV/Fm müdürü Macit 

Hakkı Yusuf, haber müdürü seçerken yayın politikasına uygun çizgide olan bir kişiyi tercih ettiklerini, 

onun dışındaki personelin ideolojik görüşüne bakmadıklarını, sormadıklarını, ancak kendilerinin çizdiği 

çerçevenin dışında bir şeye izin vermediklerini söylemiştir (Kişisel Görüşme, 2005). 

Katılımcıların tümü de kendi personelin ideolojik görüşünün kendileri için önemli olmadığını, ancak 

ürettikleri haberlerin kurumun haber politikasına uygun olması gerektiğini belirttiler. Medyadaki bu 

yapılanma, demokratik olmayan statükoya karşı duran ideal gazetecilik  anlayışıyla çelişmektedir 

(McChesney, 2003, p.305). Kısacası, “Gazetecilerin gücü kendilerini haber kaynaklarından, medya 

kurumundan ve devletten gelen baskılara karşı korumaya yetmez” (Tılıç, 2001, s. 48).  

 

Ekonomik Yapı  
 

Kıbrıs Türk radyo ve televizyon kurumları politik aktörler olarak hareket eden, fazlasıyla ideolojik 

temelli kuruluşlardır. Bunun yanısıra, Kıbrıs Türk medyasının ekonomik yapısına baktığımızda radyo 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 9

ve televizyon kanallarının gelir artırmaya yönelik çabalarının da haber içeriklerine yansıdığını 

görmekteyiz. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki tüm özel radyo ve televizyon kanalları, çok ortaklı 

kuruluşlardır. Bunun sebebi, yayın yasasının herhangi bir kişiye bir yayın kuruluşunun %20’den fazla 

hissesini elinde bulundurma hakkı vermemesidir (Birinci, Kişisel Görüşme, 2005). Fakat genellikle bu 

ortaklar kağıt üzerinde formalite ortaklardır. Genellikle bu kanallar tek kişinin sahip olduğu kurumlardır. 

Kağıt üzerinde birden fazla kişi ortak olarak görünmektedir. Bunlar da genellikle kanal sahibinin yakın 

çevresidir. Buna örnek olarak Akdeniz Fm/TV’nin genel müdürünün açıklamaları gösterilebilir. Macit A. 

Yusuf, kanalın sahibinin oğlu olduğunu ve kanalın finansmanını kendi kişisel bütçesinden özellikle de 

Türkiye’de yine kendisinin sahibi olduğu ticari yayın kuruluşlarından elde ettiği gelirlerle sağladığını 

belirtiyor (Kişisel Görüşme, 2005). Bunun sonucunda, medya kuruluşlarının sahiplerinin görüş açıları, 

yayınlara da yansımaktadır. Örneğin Kıbrıs Fm/TV müdürü Erdinç Gündüz, kurumun sahibi Asil 

Nadir’in varlığının yayına yansımasını şöyle belirtiyor: 

 

“Medya grubunun sahibi olan Asil Bey’in yapacağı bir şeye ben yer vereceğim, 

yani bunu yapmayacak olan hiçbir kuruluş da yoktur dünyada. Önce bunu 

söyleyeyim. Tamam ama Asil Bey bugüne kadar bana açıp da telefonu yahut da 

çağırıp karşısına bak şunu şöyle yap bunu böyle yap dememiştir, bunu da 

söyleyeyim. Ama dese bile bu gayet doğal bir şeydir” (Kişisel Görüşme, 2005). 

 

Bu sözlerden de anlaşıldığı üzere, kurumların sahiplerinden gelen doğrudan müdahalelerden çok 

daha sıklıkla rastlanan durum, çalışan ve yöneticilerin, oto-kontrol çerçevesinde, kurum sahibinin 

çıkarlarını korumalarıdır. Radyo ve televizyon sahiplerinin önceliği, gazetecilik değer ve 

prensiplerinden çok gelirlerini artırmaktır (Napoli, 1997, s.121). Medya patronlarının bu eğilimi de 

haber içeriklerine yansır. Genç TV ve First FM haber sorumlusu Fatma Kişmir, reklam kaynaklarının 

haber bültenlerini fazlasıyla etkilediğini belirtiyor. Kendi kanallarında kendilerine reklam veren 

firmaların haberlerine bültenlerde yer verdiklerini söyleyen Kişmir, bunu reklam taleplerini artırmak için 

yaptıklarını açıklıyor (Kişisel Görüşme, 2005).  

 

Tüm bunların yanı sıra politik duruş ve reklam gelirleri arasında da bazı ilişkiler vardır. Özal Ziya, sırf 

radyolarının politik görüşleri nedeniyle kendilerine reklam veren firmalar olduğunu, tam tersine aynı 

sebeple ambargo uygulayan kuruluşlar olduğunu da belirtiyor. Bunların başında da devlet 

kuruluşlarının olduğunu söylüyor (Kişisel Görüşme, 2005).  

 

KKTC’de yayın kuruluşlarının zaman zaman politik ve ekonomik gerekçelerle taraf değiştirdiklerini de 

görmekteyiz. Örneğin Kıbrıs Fm/TV ve Genç TV ve First Fm, duruşlarını sağ ideolojiden sol ideolojiye 

kaydırmışlardır. Genç TV ve First Fm’in sahibi ve Kıbrıs Medya Grubu’nun genel müdürü bu değişimi 

toplumun isteklerinin ve bakış açısının değişmesi nedeniyle, toplumun yanında olabilme gerekçesine 

dayandırmışlardır. Onlara göre, Kıbrıslı Türkler Annan Planı’nı desteklediği için kendileri de 

söylemlerini bu yöne kaydırmışlardır (Nevzat ve Birinci, Kişisel Görüşme, 2005). Bu değişim, 

kurumların sahiplerinin politik bağlantılarından kaynaklanan çıkarlarla olduğu kadar ekonomik 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 10

sebeplerle de açıklanabilir. Çünkü medya kuruluşları daha fazla izleyiciye ulaşmak ve dolayısıyla 

reklam gelirlerini arttırmak için çaba gösterirler.  

 

Sonuç 
 

Medya sistemleri, ülkelerin sosyal ve politik yapılarının birer göstergesi olmasının yanı sıra medya 

yapıları da sosyal, politik ve kültürel yapılar tarafından belirlenir. Toplumun bir parçası olan medya, 

ekonomik ve politik bir varlık olarak hareket eder. Bu yüzdendir ki medya üzerindeki güç odaklarını 

incelemek, aynı zamanda bilginin sembolik üretimi üzerinde rol oynayan gücün ortaya konması 

açısından önemlidir.  

 

Bu çerçevede, ülkede, kendi haber merkezi bulunan, yani kendi haber üretimini yapan radyo ve 

televizyon kanallarının sahipleri ve haber müdürleriyle yüz yüze mülakatlar yapılmıştır.  

Günümüzde Kıbrıs Türk radyo ve televizyon kanalları mevcut politik ve ekonomik yapı içerisinde 

koşullara uygun bir biçim almış ve varlığını sürdürmektedir. Yapılan mülakatlar, medya kuruluşlarının 

sağ ve sol olarak ikiye bölünmüş olduğunu ortaya koyuyor. Annan Planı’nı reddeden kurumlar sağda, 

Annan Planı’nı destekleyen kuruluşlar da yapının solunda yer almaktadır. Bu durum aynı zamanda 

yayın kuruluşlarının politik yanlılığını da ortaya koymaktadır. 

 

Çalışmanın bir diğer bulgusu da, yayın kuruluşlarının üzerinde kimi zaman doğrudan, kimi zaman da 

dolaylı baskı ve denetimin bulunduğudur. Özel kuruluşlar patron denetiminde, kamu kuruluşu olan 

BRTK da hükümet denetiminde yayınlarını sürdürmektedir. Bu müdahalelerin her zaman açık yapıldığı 

söylenemez. Çoğu durumda haber merkezi personeli kurumun politik duruşunu bilmekte ve haberlerini 

bu yönde üretmektedir, buna da çoğunlukla oto-kontrol denmektedir.  

 

Kuzey Kıbrıs’ta radyo ve televizyonların ekonomik açıdan zayıf kuruluşlar olması, bu kuruluşların 

reklam veren baskısına da kolaylıkla maruz kalmalarına yol açmaktadır. Mülakatlarda, reklam veren 

kuruluşlar hakkında genellikle olumlu haberler yapıldığı söylenmiştir.  

 

Kuzey Kıbrıs’taki özel yayın kuruluşlarını sahiplik yapısı ve yayın politikaları bağlamında üç gruba 

ayırabiliriz. Birinci grupta, ticaretle uğraşan iş adamları ve onların ekonomik ve politik çıkarları 

doğrultusunda şekillenen yayın politikalarına sahip yayın kuruluşları; ikinci grupta, siyasal  partilerde 

aktif rol alan üyeler ya da seçim dönemlerinde belirli partilerden aday olan kanal sahiplerinin politik 

duruşları çerçevesinde şekillenen yayın politikalarına sahip yayın kuruluşları; son grupta ise belirli 

dünya görüşlerini yansıtmaya çalışan medya sahipleri ve bu dünya görüşleri çerçevesinde belirlenen 

yayın politikalarına sahip yayın kuruluşları bulunmaktadır. 

 
Notlar 
 
(1) Bu makale, 7-9 Aralık 2005 tarihinde Ankara’da düzenlenen Sosyal Bilimler Kongresi’nin “Kıbrıs 
Türk Medyası ve Gazeteciler” başlıklı oturumunda sunulan bildiri metnidir. 
 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 11

(2) Akdeniz TV/FM Müdürü Macit Hakkı Yusuf aynı zamanda Akdeniz TV/Fm’in sahibi Hüseyin Macit 
Yusuf’un babasıdır.  
 
(3) Akdeniz TV/Fm Genel Yayın Sorumlusu Mutlu Esendemir, kendisiyle gerçekleştirilen görüşmeden 
bir süre sonra Akdeniz TV/Fm’deki görevinden ayrılmıştır. 
 
 
Kaynakça 
 
Calabrese, A. (2004). “Toward a Political Economy of Culture,” Toward a Political Economy of Culture 
içinde.Der., A. Calabrese ve Colin Sparks. Rowman & Littlefield Publishers. 
 
Chomsky, D. (1999). “The Mechanisms of Management Control at the New York Times,” Media, Culture & 
Society, Sayı 21, s. 579-599. 
 
Hallin, D.C. ve P. Mancini (2004). Comparing Media Systems. New York: Cambridge University Press. 
 
McChesney, R. (2003). “The Problem of Journalism: A Political Economic Contribution to an Explanation of the 
Crisis in Contemporary US Journalism,” Journalism Studies, Sayı 4(3), s. 299-329. 

 
McChesney, R. (2004). “Making a Molehill out of a Mountain,” Toward a Political Economy of Culture 
içinde.Der., A. Calabrese ve Colin Sparks. Rowman & Littlefield Publishers. 
 
Meehan, E.R., V. Mosco ve J. Wasko (1995). “Rethinking Political Economy: Change and Continuity,” Journal 
of Communication, Güz, s. 105-115. 
 
Mosco, V. ve A. Reddick (1997). “Political Economy, Communitation, and Policy,”  
Comparative Global Communication Studies içinde. Der., M. Bailie ve W. Mosco.  
New Jersey: Hampton Press. 
 
Napoli, P.M. (1997). “Principal Agent Approach to the Study of Media Organizations: Toward a Theory of the 
Media Firm,” Political Communication, sayı 14, s. 207-219. 
                                                                                                                                                                                                                  
Reese, S.D. (2001). “Understanding the Global Journalist: A Hierarchy of Influences  
Approach,” Journalism Studies, sayı 2(2), s. 173-187. 
 
Schudson, M. (2002). “The news Media as Political Institutions,” Annual Reviews, sayı 5, s. 249-269. 
 
 
Tiliç, D. (2001). “An Attempt to Develop a Model for Understanding the Functioning of the Media,” İletişim, 
sayı 9, s.41-66. 
 
Birinci, E. (2005). Kişisel Görüşme, 15 Nisan. 
 
Esendemir, M. (2005). Kişisel Görüşme, 20 Nisan. 
 
Gündüz, E. (2005). Kişisel Görüşme, 22 Nisan. 
 
Gürşan, H. (2005). Kişisel Görüşme, 5 Nisan. 
 
Güven, H. (2005). Kişisel Görüşme, 5 Nisan. 
 
Kahvecioğlu, H. (2005). Kişisel Görüşme, 2 Nisan. 
 
Karaman, S. (2005). Kişisel Görüşme, 6 Nisan. 
 
Keser, E. (2005). Kişisel Görüşme, 5 Nisan. 
 
Kişmir, F. (2005). Kişisel Görüşme, 15 Nisan. 
 



Küresel İletişim Dergisi, sayı 1, Bahar‐2006 12

Moraket, M. (2005). Kişisel Görüşme, 11 Mayıs. 
 
Nevzat, B. (2005). Kişisel Görüşme, 27 Nisan. 
 
Tatar, E. (2005). Kişisel Görüşme, 3 Aralık. 
 
Turan, T. (2005). Kişisel Görüşme, 6 Nisan. 
 
Yusuf, M. A. (2005). Kişisel Görüşme, 20 Nisan. 
 
Ziya, Ö. (2005). Kişisel Görüşme, 2 Nisan. 
 
Yazar hakkında 

Özen Çatal, Doğu Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Görevlisidir ve İletişim anabilim 
dalında doktora yapmaktadır.  
 


